derékfájás

A derékfájás fő okának általában az előrehajlást gondoljuk, főleg, ha ebből a pozícióból nehéz tárgyat emelünk fel. De ez valóban így lenne? Nézzünk mit mond a szakirodalom.

A gyógytornászok, masszőrök, egészségügyi dolgozók és orvosok körében a legelterjedtebb tanács – főleg a derékfájástól szenvedők számára -, hogy nehezebb tárgy emelésénél térdhajlításból végezzük a feladatot és egyenes háttal, így elkerülhetjük a gerincsérvet és az egyéb fájdalmakat.

Mire jutottak kutatások?

Egy 2015-ös Dániában, 189 fizikai munkát (szerelők, személyi gondozó, takarítók, segédmunkások) végző személy részvételével készült tanulmány célja az volt, hogy felmérjék milyen mértékű az összefüggés a derékfájdalom és a munka közbeni tartós előrehajolt pozíció között.

A fájdalom mértékét a résztvevők osztályozták 0-9-es skálán. Különböző fokú és időtartamú előrehajlást vizsgáltak és azt az eredményt kapták, hogy a mérések alapján nincs szoros összefüggés az előrehajlás időtartama és a derékfájdalom intenzitása között.

2019-ben egy összegző tanulmány készült azzal kapcsolatban, hogy van-e összefüggés a derékfájás és egy nagyobb súly megemelése között.

Összesen 12 kutatás 697 résztvevőjének adatait elemezték és azt az eredményt kapták, hogy nincs ok-okozati összefüggés az előrehajlás mértéke és ebből a pozícióból való súly megemelése és a derékfájás között, továbbá arra sem találtak egyértelmű bizonyítékot, hogy az egyenes törzzsel való emelés csökkenti a derékfájdalom kockázatát.

Azonban a kutatás gyenge pontja, hogy a szigorú beválogatási kritériumok miatt összesen csupán 12 kutatás adatait tudták megvizsgálni, ami azt jelenti, hogy több esetben a vizsgálati módszerek nem egységesek és nem objektív mérésekkel vannak alátámasztva.

Az elemzés másik kritikus pillére az a körülmény, hogy a feldolgozott kutatások esetén a súly, aminek az emelését vizsgálták, nem volt több, mint 12 kg, – ami valljuk be nem a nagyon nehéz kategória-, emellett pedig csak az ágyéki gerinc helyzetét vizsgálták, nem pedig a derék szakasz terhelését.

derékfájás

Kép forrása: Pexels.com

A gerinc jóval erősebb, mint gondolnánk

Már az 1960-as évektől kezdve vizsgálták a deréktáji régióra és a porckorongokra eső erőhatások mértékét különböző testhelyzetekben objektív mérésekkel.

A különböző pozícióktól függően a porckorongok hatalmas teher elviselésére képesek. 20 fokos előrehajlásban a lumbális 3. és 4. porckorongra 175-225 kg terhelés nehezedik és ha mindkét kézben van egy 10 kg-os súly, akkor ez az érték 285-345 kg-ra növekszik.

Ez is bizonyítja, hogy a gerinc egy hihetetlenül erős és strapabíró szerkezet, főleg ha edzésben van, erősödni és alkalmazkodni tud az extrémebb terheléshez is (pl. teherhordó serpák, erőemelők), ám ha nincs „használatban”, nem terheljük, pihentetjük, akkor ehhez adaptálódik, „elgyengül”.

A gerincnek ugyanúgy funkciója az előrehajlás, mint a könyökízületnek a hajlítás, tehát hibát követünk el azzal, ha szakemberként „leneveljük” a pácienst az előrehajlós tevékenységekről. 

Nyilván nem hallunk olyan tanácsot, hogyne hajlítsd a térded járásnál, vagy lépcsőzésnél, hiszen ez a funkciója ennek az ízületnek. Akkor miért óvnánk a gerincet az előrehajlástól, ha ez a tevékenyég is a normális funkciókba tartozik?

Bizonyos mozgások tiltásával azt a félelmet is kialakítjuk a páciensben, hogy az előrehajlással fájdalmat és sérülést okozhat.

Emelés térdhajlításból vagy előrehajlásból?

Egy 2016-os biomechanikai vizsgálat a két emelési technikát, az előrehajlásból emelést, és a térd hajlításával történő emelést vizsgálta: mekkora erők hatnak a csigolyákra és van-e különbség a két technika között. Azt az eredményt kapták, hogy statisztikailag nem különbözik a két emelési technika során fennálló gerincre gyakorolt erőhatás mértéke.

Összegezve

Manuálterapeutaként nem az a feladatunk, hogy tiltsunk bizonyos mozgásokat vagy tevékenységeket, hanem az, hogy a hozzánk forduló személyt megfelelően tájékoztassuk, és fokozatosan felkészítsük a testet / gerincet a normális működés eléréséhez, anélkül, hogy félelmet vagy kerülő magatartást tanúsítanánk bizonyos tevékenységekkel szemben.

Nem tilos lehajolni a cipőfűző megkötéséhez, vagy felvenni a gyereket, de fontos, hogy lépésről lépésre alkalmazkodjunk ezekhez a napi tevékenységekhez, és legyőzzük a félelmet.

Képek forrása: Freepik.com

Hirdetés (X)

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom

Comments are closed.